Vakantie in Bretagne & Parijs

Lang was het spannend. Of we op tijd onze vaccinaties zouden krijgen bijvoorbeeld. En toen we die (ruim voor de vertrekdatum) hadden, of de corona-app het wel zou doen. Op het allerlaatste moment dreigde code rood ook nog roet in het eten te gooien, maar ondanks alles vertrokken we gewoon, zoals gepland naar Bretagne! Hieronder een fotoverslag van 2,5 week Bretagne en Parijs.

Múr de Bretagne

De eerste week hadden we een huisje geboekt vlak bij Múr de Bretagne en op loopafstand van het meer de Guérledan. Een rustig gebied, waar nog heel weinig toerisme is. Erg mooi ook. De heuvels en uitgestrekte bossen zorgen ervoor dat je er kunt wandelen zonder ook maar iemand tegen te komen. Wil je wel wat vertier? Dan is dat er zeker. Er zijn veel markten waar lokale producten verkocht worden, we bezochten de Abdij de Bon Repos en gingen naar het geweldige stadje Josselin. Verder werd er gemounainbiket door de mannen, gingen ze met een gids op zoek naar fossielen (een van de hoogtepunten van de vakantie, volgens Nelson) en zwommen en kanoden we in het meer. Het weer was zoals je dat in Bretagne kunt verwachten; rond de 20 graden en overwegend zonnig. De avonden waren fris, daarom was het heel fijn dat we een groot huis hadden, waar voldoende ruimte was om te zijn. Een perfecte uitvalsbasis om de omgeving te verkennen met enorm veel ruimte om te spelen voor de kinderen.

Bretagne | Ploumanac’H

Na een week reden we richting de kust. Omdat de reis kort was, besloten we een omweg te maken. We gingen eerst naar Saint Brieuc. Een hele gave stad waar je prima een dag rond kunt lopen. Daarna vervolgende we onze weg langs de mooie Bretonse kust. We bezochten daar ook een mooie, oude abdij, pal aan de zee. Daarna reden we naar Ploumanac’h. Ook daar hadden een huis gehuurd. Dit keer via de site www.bretagnehuisjes.eu. Dat was perfect geregeld. Een heel mooi (en ontzettend schoon) huis met een grote serre en prachtige tuin. Het huis lag op zo’n 500 meter van de haven. De roze kust is prachtig! Enorme rotsformaties, prachtige stranden en leuke dorpjes. Nelson kon er prima vissen (met visvergunning).

Dit deel van Bretagne is ontzettend toeristisch, maar omdat ons huis in een gewone woonwijk lag ,hebben wij daar geen last van gehad ;-). We hebben bijna elke dag een ander strand bezocht. De ene nog mooier dan de andere. Verrassend was het Gallische dorp, waar we bijna de hele dag zoet waren. Ook gingen we naar Ile Grande, een heel bijzonder schiereiland met een vogelopvang. En, het absolute hoogtepunt van deze vakantieweek: een klimpark.

Parijs

De perfecte afsluiter van een paar weken vakantie is het bezoeken van een stad. Nelson wilde heel graag naar Parijs en dan vooral naar het stadion van PSG natuurlijk. Helaas… daarvoor moet je redelijk ver van tevoren boeken. Ik weet overigens niet of dat altijd zo is, maar de paar dagen dat wij er zaten werd de transfer van Messi rondgemaakt en zat de stadiontour voor de komende weken vol. Maar gelukkig is er in Parijs meer te beleven dan alleen maar voetbal. We boekten een hotel vlak bij Parijs. Een hotel met zwembad, zodat de kinderen ‘s avonds nog even fijn konden zwemmen. Met de auto reden we binnen een half uur naar het centrum, parkeerden we de auto en stapten we over op de metro.

Lotus was onze metrogids. Zij zocht uit hoe we moesten rijden en hield in de gaten dat we niet te laat (of te vroeg) uitstapten. We bezochten het bomvolle Place de Tetre, gingen naar de Sacre Coeur en natuurlijk liepen we langs de Eiffeltoren. Het was onze vierder keer in de lichtstad, dus weer de standaard toeristische trekpleisters bezoeken, daar hadden we geen zin in. Gelukkig is er tegenwoordig internet en als je goed zoekt kun je de echte pareltjes op die manier vinden. Zo bezochten we Deyrolle, een fantastische winkel vol opgezette dieren. Van vlinder tot zebra… niets is er te gek. Het is absoluut verboden om er foto’s te maken, dus dat hebben we dan ook niet gedaan. Maar als je naar Parijs gaat mag je deze plek niet overslaan. Ook wandelden we over een oude tramlijn, waar nu een park van gemaakt was en gingen we naar een klein aquarium in het oude Koloniegebouw. Plekken waarvoor je net even iets langer in de metro moet zitten, maar zoveel mooier dan de overvolle Champs-Élysées. Of de immense rij bij de Eiffeltoren.

We hebben het ontzettend fijn gehad en zijn nu al hard aan het bedenken waar we volgend jaar heen gaan. Dan is Johan weer aan zet om iets te kiezen, dus ik ben benieuwd. Maar eerst gaan we in de herfstvakantie nog naar Denemarken :-).